Начало Бременност и раждане Витамини за бременни (пренатални витамини)

Витамини за бременни (пренатални витамини)

витамини за бременни
витамини за бременни

Пренаталните витамини са необходими за нормалното протичане на бременността. Трябва да се приемат от жени, които планират бременност или вече са бременни. Те обаче не са заместител на здравословната диета и действат най-добре, когато са подкрепени от разнообразно хранене.

Кои са най-важните витамини за бременни жени?

Ето някои от задължителните витамини за бременни:

Фолиева киселина

При дефицит на фолиева киселина в първите седмици на бременността има риск от развитие на дефекти на невралната тръба, например спина бифида, аненцефалия.

Всяка жена, която планира бременност или току що е разбрала, че е бременна, трябва да приема 400 µg фолиева киселина дневно. Най-добре е приемът да започне преди зачеването и да продължи през първите 12 седмици от бременността.

Ако сте имали бебе с дефект на невралната тръба, трябва да приемате по-висока доза фолиева киселина поне един месец преди зачеването и по време на първия триместър на бременността.

Храни, които са богати на фолиева киселина са например: зеленолистни зеленчуци, ядки, фасул, леща, черен дроб.

Трудно е да си доставите количеството фолиева киселина, което се препоръчва за бременни жени, само от храната, поради което е важно да приемате и добавка с фолиева киселина.

Калций

Калцият е един от ключовите минерали, от които се нуждаете по време на бременност. Той е нужен за изграждането на костите и зъбите на бебето. Чрез прием на кълций може да предотвратите загубата на костна плътност. Препоръчва се бременните жени да приемат минимум 1500 mg калций на ден.

Недостигът на калций може да доведе до високо кръвно налягане, преждевременно раждане, раждане на дете с ниско тегло и др.

Източници на калций са например: мляко, сирене, зелени листни зеленчуци (спанак, броколи), тофу, сардини.

Витамин Д

Витамин D е необходим за оптималната чревна абсорбция на калций и за правилното развитие на костите на бебето, както и на неговата имунна система. Дефицитът на витамин D се свързва с прееклампсия, преждевременно раждане, гестационен диабет, бактериална вагиноза.

Препоръчителната дневна доза от витамин Д за бременни жени варира от 600 до 4000 IU, като най-често е около 2000 IU.

Желязо

Нуждите от желязо по време на бременността са два пъти по-високи, за да се произведат повече червени кръвни клетки, които доставят кислород на бебето.

Телешкото месо, зелените листни зеленчуци, бобовите храни, морските дарове съдържат желязо.

Йод

Йодът е необходим за синтеза на щитовидните хормони, които имат важна роля за нормалното развитие и растеж на бебето, и най-вече на неговия мозък.

Дефицитът на йод у бременната жена може да има негативни ефекти върху бебето, вариращи от леки нарушения в когнитивното и двигателното развитие до кретенизъм.

Препоръчителната дневна доза йод е около 220 микрограма. Храни с високо съдържание на йод са морските дарове, мляко, яйца, някои зърнени храни.

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастните киселини (ейкозапентаенова киселина, докозахексаенова киселина) са много важни ненаситени мастни киселини, които се получават само чрез храната.

Оптималният прием на омега-3 мастни киселини по време на бременността е важен за развитието на мозъка на бебето и неговото последващо нервно-психическо развитие.

Счита се, че те могат да намалят риска от преждевременно раждане, раждане на бебе с ниско тегло, както и от развитието на постпартална депресия.

Храни, богати на омега-3 мастни киселини са например: мазна риба (скумрия, сьомга), ядки, чия, жълтък и др.

Прочетете за:
Дефицит на фолиева киселина – причини, признаци
Храни, съдържащи йод