Начало Бременност и раждане Киселини през бременността – как да се предпазите?

Киселини през бременността – как да се предпазите?

киселини през бременността
киселини през бременността

Много жени имат киселини по време на бременност. Киселини може да възникнат по всяко време на бременността, но най-често след 27 г. с. Наблюдават се по-често при жени, които са били бременни преди, както и при жени, които са имали киселини преди бременността.

Киселини се появяват, когато долният езофагеален сфинктер, който отделя хранопровода от стомаха, се отпусне, позволявайки стомашни сокове да се върнат от стомаха към хранопровода. Тези стомашни сокове дразнят чувствителната лигавица на хранопровода, причинявайки усещане за парене.

Какви са причините за поява на киселини по време на бременност?

Причини за киселини през бременността са:

  • хормонални промени

Високият прогестерон през бременността е причина за отпускане на гладките мускули в цялото тяло, включително и тези в стомашно-чревния тракт. Релаксацията на долния езофагеален сфинктер позволява връщането на стомашни сокове към хранопровода.

  • уголемяване на матката

С нарастването на плода матката се уголемява. Тя може да притиска стомаха и да причини връщане на стомашни сокове нагоре към хранопровода. Ето защо киселините са най-чести през последните няколко месеца от бременността, когато бебето и матката са най-големи и притискат съседните органи.

Какви са симптомите при наличие на киселини през бременността?

Бременните жени може да се оплакват от:

  • чувство за парене или болка в гърдите
  • чувство за тежест и подуване на корема
  • горчив или кисел вкус в устата
  • често оригване.

Симптомите обикновено се появяват скоро след прием на храна или течности.

Как да се предпазите от киселини през бременността?

Има много превантивни мерки, които може да изпробвате, например:

  • избягвайте провокиращи храни

Известно е, че някои храни предизвикват киселини, например пикантни храни, пържени или мазни храни, шоколад, кофеин, газирани напитки, цитрусови плодове и др. Не включвайте такива храни в менюто си.

  • не пийте и не яжте едновременно

Твърде много течности, смесени с много храна, ще разтегнат стомаха и ще влошат киселините. Опитайте се да пиете по-голямата част от течностите между храненията.

  • последното хранене да е най-малко 2 часа преди лягане

Последното хранене трябва да бъде най-малко два часа преди лягане, за да може стомахът да започне с храносмилането, преди да легнете през нощта.

  • хранете се бавно и дъвчете повече

Колкото повече дъвчете, толкова по-малко работа трябва да свърши стомахът ви. Освен това, когато ядете твърде бързо, често поглъщате въздух и се образуват газове в корема ви. Така че дори да сте много гладни или бързате, постарайте се да приемате малки хапки и да дъвчете добре.

  • хранете се по-често с малки порции

По-малките порции са решението на много храносмилателни проблеми през бременността, от киселини в стомаха до подуване на корема.

  • стойте изправени известно време след хранене

Не лягайте веднага след ядене, тъй като в легнало положение стомашните сокове се връщат обратно. Също така се опитайте да спите на висока възглавница, за да може стомашните сокове да останат там, където им е мястото.

  • контролирайте теглото си

Поддържайте постепенно и умерено наддаване на тегло си през бременността. Излишните килограми могат да влошат киселините, като увеличат натиска върху храносмилателния тракт.

  • избягвайте стрес

Стресът има роля за възникването на много стомашни проблеми, така че се научете да релаксирате.

  • не пушете и не консумирайте алкохол
  • носете свободни дрехи, които не притискат корема ви.