Начало Хранене и диета Здравословни пробиотични храни

Здравословни пробиотични храни

пробиотични храни
пробиотични храни

Пробиотиците са живи микроорганизми, които са полезни за нашия храносмилателен тракт. Те имат редица полезни свойства за човешкия организъм. Най-често се свързват с подобряване на храносмилането, намаляване на риска от депресия и подобряване на сърдечното здраве. Според някои учени пробиотиците могат да помогнат и за по-добрия вид на кожата. Повечето хора смятат, че пробиотици могат да си набавят само чрез хранителни добавки, но истината е, че те се съдържат и в някои храни.

Ето някои храни, богати на пробиотици:

Кисело мляко

За киселото мляко от векове се знае, че е най-добрият източник на полезни бактерии за нашата храносмилателна система. При процеса на преобразуването на прясното в кисело мляко именно са нужни полезните лакто- и бифидобактерии. Консумацията на кисело мляко се свързва с подобряване на здравето на костите. Смята се още, че е полезно за хора с високо кръвно налягане и е подходящо при хора, страдащи от синдром на раздразненото черво. При децата киселото мляко може да облекчи диария, дължаща се на прием на антибиотици.

Кефир

Кефирът е ферментирала млечна напитка, която се получава като се добавят зърна от кефир към краве или козе мляко. Зрънцата от кефир представляват култура от млечно кисела бактерия и гъбички. Специалистите смятат, че консумацията на тази млечна напитка помага за по-доброто храносмилане, подсилва костите и предпазва от инфекции. Подобно на киселото мляко и кефирът може да се консумира от хора, които страдат от лактозна непоносимост.

Кисело зеле

На европейският континент, включително и в нашата страна е характерно да се консумира кисело зеле, особено през по-студените месеци. Много български семейства имат традицията да приготвят кисело зеле всяка година, а много от тях едва ли осъзнават колко е полезно всъщност. То е страхотен пробиотик, богато е на фибри, витамини Б, Ц и К, желязо и натрий. В киселото зеле се съдържат антиоксидантите лутеин и зеаксантин, за които се знае, че са важни за доброто зрение.

Кисели краставички

Киселите краставички представляват краставички поставени във вода и сол. Оставени в тази течност те ферментират. Киселите краставички не са калорични и са много добър източник на витамин К и натрий. Важно е да се отбележи, че ако към течността, която се използва за ферментацията на краставичките се добави оцет, те няма да съдържат живи пробиотици.

Комбуча

Комбучата е ферментирал черен или зелен чай, който съдържа полезни гъбички и бактерии. Произхожда от Китай и обикновено има леко кисел вкус, който допада на много хора. Процесът на ферментация е много силен, поради високото съдържание на захар и на повърхността на чая се образува дебел желатинов слой, който представлява симбиотична култура от полезните бактерии и гъбички.

Банани

В бананите се съдържат фруктоолигозахариди, които стимулират растежа на пробиотици. В тях още има пектин и по-трудно разградими въглехидрати, които допълнително улесняват храносмилането. В допълнение към това бананите са много добър източник на мед, желязо, калий, витамин Ц и витамин Б-6.