Начало Хранене и диета Признаци, че консумирате прекалено много захар?

Признаци, че консумирате прекалено много захар?

захар
Признаци, че консумирате прекалено много захар?

Повечето от нас обичат да си похапват сладко. Не само децата, но и възрастните понякога имат навика да прекаляват с този вид храни. Като изключим плодовете, в които естествено се съдържат захари, в много от храните на пазара има добавена захар. Честата консумация на такъв вид храни може да увеличи риска от затлъстяване, диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Съветът на Американската асоциация по сърдечно-съдови заболявания е жените да не консумират повече от 6 чаени лъжички захар дневно, а за мъжете максимал ната дневно доза е 9 чаени лъжички. При децата дневната доза варира според възрастта, теглото и енергийните нужди на детето, но тя най-често варира в границите между 3 и 6 чаени лъжички.

В допълнение на това Световната здравна организация (СЗО) съветва консумацията на захар ежедневно да не бъде повече от 10% от общия калориен прием, за да се намали риска от затлъстяване и увреждане на зъбите.

Има някои признаци, които могат да ви алармират, че похапвате прекалено много храни с добавена захар, като например:

Натрупване на килограми

Един от първите и най-видни признаци, по които може да познаете, че прекалявате със сладкото е натрупването на излишни килограми. Празните калории, които се съдържат в захарта пречат на клетките ви да изгарят мазнините. Освен това се покачват и нивата на инсулина и може да се наруши метаболизма.

Ежедневна умора

Докато похапвате нещо сладко най-вероятно се чувствате много добре и в приповдигнато настроение, но този ефект е краткотраен. По време на консумация на захари кръвната захар се покачва рязко и след това така рязко и спада, което може да ви накара да се чувствате изморени. Често поради тази умора хората допълнително търсят да похапнат още нещо сладко, за да си възвърнат енергията и това още повече засилва умората им.

Вместо сладкиши избирайте по-подходящи източници на качествена енергия, като зеленчуци, фибри и протеини. Те ще ви доставят енергия за много по-дълго време. Тяхната консумация не предизвиква такива резки промени в нивата на кръвната захар.

Кожни проблеми

Честото похапване на сладкиши може да се отрази негативно върху състоянието на вашата кожа. Ако организмът ви е чувствителен към промените в нивата на инсулина, които предизвиква захарта може да ви се наложи да се борите с акне. Хората с чувствителна кожа трябва да внимават изключително много с консумацията на храни с добавена захар.

Диабет тип 2

Високото количество на захар в организма предизвиква инсулинова резистентност и повишаване на този хормон в кръвта. Това са и двата основни рискови фактори за поява на диабет тип 2.

Освен това прекалената консумация на захар води до натрупване на мазнини около черния дроб. В един момент тези мастни натрупвания могат да компроментират и дейността на панкреаса и да се стигне до инсулинова резистентност.

Влошено състояние на зъбите

Едва ли е учудващ фактът, че честата консумация на сладки храни се отразява отрицателно върху състоянието на нашите зъби. Захарта и останалите ферментативни въглехидрати карат бактериите, които се намират в нашата устна кухина да произвеждат киселини. Това намалява рН-то в устната кухина и се уврежда емайла на зъбите. За да поддържате зъбите си здрави ключът е да ги миете след всяко хранене, особено след като сте консумирали захар.

Промени в настроението

Ако забележите, че сте раздразнителни след като сте похапнали нещо сладко, това най-вероятно значи, че консумирате прекалено много захар. Нашият мозък се нуждае от редовна доставка на вещества, като захар и инсулин. Но когато те са в по-големи количества от нужното се стига до раздразнителност и тревожност.

Сърдечни проблеми

Ако страдате от някакво сърдечно заболяване, причината за това може да е в прекалената консумация на захар. В едно проучване от 2008 година учените установяват, че диетата с високо съдържание на захар води до увреждане на дейността на сърцето, повишаване на кръвното налягане и холестерола в кръвта.