Меню

Повечето от нас обичат да си похапват сладко. Не само децата, но и възрастните понякога имат навика да прекаляват с този вид храни. Като изключим плодовете, в които естествено се съдържат захари, в много от храните на пазара има добавена захар. Честата консумация на такъв вид храни може да увеличи риска от затлъстяване, диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Съветът на Американската асоциация по сърдечно-съдови заболявания е жените да не консумират повече от 6 чаени лъжички захар дневно, а за мъжете максимал ната дневно доза е 9 чаени лъжички. При децата дневната доза варира според възрастта, теглото и енергийните нужди на детето, но тя най-често варира в границите между 3 и 6 чаени лъжички.

В допълнение на това Световната здравна организация (СЗО) съветва консумацията на захар ежедневно да не бъде повече от 10% от общия калориен прием, за да се намали риска от затлъстяване и увреждане на зъбите.

Има някои признаци, които могат да ви алармират, че похапвате прекалено много храни с добавена захар, като например:

Натрупване на килограми

Един от първите и най-видни признаци, по които може да познаете, че прекалявате със сладкото е натрупването на излишни килограми. Празните калории, които се съдържат в захарта пречат на клетките ви да изгарят мазнините. Освен това се покачват и нивата на инсулина и може да се наруши метаболизма.

Ежедневна умора

Докато похапвате нещо сладко най-вероятно се чувствате много добре и в приповдигнато настроение, но този ефект е краткотраен. По време на консумация на захари кръвната захар се покачва рязко и след това така рязко и спада, което може да ви накара да се чувствате изморени. Често поради тази умора хората допълнително търсят да похапнат още нещо сладко, за да си възвърнат енергията и това още повече засилва умората им.

Вместо сладкиши избирайте по-подходящи източници на качествена енергия, като зеленчуци, фибри и протеини. Те ще ви доставят енергия за много по-дълго време. Тяхната консумация не предизвиква такива резки промени в нивата на кръвната захар.

Кожни проблеми

Честото похапване на сладкиши може да се отрази негативно върху състоянието на вашата кожа. Ако организмът ви е чувствителен към промените в нивата на инсулина, които предизвиква захарта може да ви се наложи да се борите с акне. Хората с чувствителна кожа трябва да внимават изключително много с консумацията на храни с добавена захар.

Диабет тип 2

Високото количество на захар в организма предизвиква инсулинова резистентност и повишаване на този хормон в кръвта. Това са и двата основни рискови фактори за поява на диабет тип 2.

Освен това прекалената консумация на захар води до натрупване на мазнини около черния дроб. В един момент тези мастни натрупвания могат да компроментират и дейността на панкреаса и да се стигне до инсулинова резистентност.

Влошено състояние на зъбите

Едва ли е учудващ фактът, че честата консумация на сладки храни се отразява отрицателно върху състоянието на нашите зъби. Захарта и останалите ферментативни въглехидрати карат бактериите, които се намират в нашата устна кухина да произвеждат киселини. Това намалява рН-то в устната кухина и се уврежда емайла на зъбите. За да поддържате зъбите си здрави ключът е да ги миете след всяко хранене, особено след като сте консумирали захар.

Промени в настроението

Ако забележите, че сте раздразнителни след като сте похапнали нещо сладко, това най-вероятно значи, че консумирате прекалено много захар. Нашият мозък се нуждае от редовна доставка на вещества, като захар и инсулин. Но когато те са в по-големи количества от нужното се стига до раздразнителност и тревожност.

Сърдечни проблеми

Ако страдате от някакво сърдечно заболяване, причината за това може да е в прекалената консумация на захар. В едно проучване от 2008 година учените установяват, че диетата с високо съдържание на захар води до увреждане на дейността на сърцето, повишаване на кръвното налягане и холестерола в кръвта.

  • ПОСЛЕДВАЙ НИ!

  • Съдържанието на този уеб сайт има само информативна цел и не може да замени консултацията с лекар. По въпроси, свързани с Вашето здраве винаги се съветвайте с личният си лекар или друг медицински специалист.
© 2006-2021 Ars Medica.bg Всички права запазени. Всяко възпроизвеждане, променяне, публикуване на част или цялото съдържание на този сайт без предварително писменно разрешение от Ars Medica.bg е забранено Сайтът е изработен от Ait-WebDesign.com
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!