Меню

Допаминът е невротрансмитер, който се синтезира в допаминергичните неврони на ЦНС, главно в substantia nigra (субстанция с черен цвят в средния мозък), вентралната тегментална област на средния мозък и хипоталамусните ядра.

Допаминът играе важна роля в контрола на волевите движения. Той влияе на концентрацията, на мотивацията, подобрява паметта, съня, балансира метаболизма. Допаминът действа и като хормон, който потиска освобождаването на пролактин от предния дял на хипофизата.

Твърде ниските или твърде високите нива на допамин в организма могат да доведат до редица неврологични, психични и двигателни нарушения, например болест на Паркинсон, тревожност, мании, шизофрения.

Допаминът се образува от аминокиселината тирозин. По-голямата част от тирозина се доставя в организма чрез храната, а малка част от него се образува от аминокиселината фенилаланин.

Кои храни повишават нивата на допамин?

За повишаване на нивата на допамин в организма допринася консумацията на храни, съдържащи хранителните вещества, необходими за производството на допамин. Ето някои такива храни:

  • Храни, богати на протеини

Едни от най-важните храни, които подпомагат организма да произвежда допамин са храните, богати на протеини. Протеините са изградени от аминокиселини, а една от тях, наречена тирозин, има ключова роля за производството на допамин.

Често срещани храни, които съдържат много тирозин са: пилешко, телешко месо, млечни продукти, бобови растения, соя, яйца, риба, ядки.

При ходроксилиране на аминокиселината фенилаланин в организма се получава тирозин. Фенилаланин се открива в повечето храни, съдържащи протеини.

  • Пробиотици

Има доказателства, че някои щамове чревни бактерии могат значително да повишат нивата на допамин и да понижат безпокойството и депресията. Храни, съдържащи пробиотици са например: кисело мляко, кефир, кимчи, комбуча.

  • Витамини и минерали

Магнезият има централна роля при синтеза на невротранмитери като серотонин, ГАМК и допамин. Той се съдържа във високи количества в много храни, например зелени листни зеленчуци, авокадо, риба, ядки, тиквени семки.

Витамин Д е важен за здравето на нервната система. Той предпазва допаминергичните неврони от възпаление и оксидативен стрес.

Основният източник на витамин D е слънчевата светлина. Той се получава и от някои храни като мазна риба (скумрия, сьомга, риба тон), яйчен жълтък, мляко.

  • Кофеин

Кофеинът стимулира продукцията на допамин, особено от областта в мозъка, свързана с концентрацията. Точно затова се чувствате по-фокусирани, след като изпиете кофеинова напитка или похапнете черен шоколад.

  • Шоколад, сладкиши

Консумацията на шоколад или сладкиши води до бързо повишаване на нивото на допамин в организма, но за съжаление скоро след това то се понижава.

Освен балансираната диета, която съдържа достатъчно протеини, пробиотици, витамини и минерали, някои промени в начина на живот също могат да помогнат на организма да произведе необходимия допамин. Осигуряването на достатъчен сън, спортуването, медитацията, прекарване на време на слънце могат да повишат нивата на допамина.

  • ПОСЛЕДВАЙ НИ!

  • Съдържанието на този уеб сайт има само информативна цел и не може да замени консултацията с лекар. По въпроси, свързани с Вашето здраве винаги се съветвайте с личният си лекар или друг медицински специалист.
© 2006-2020 Ars Medica.bg Всички права запазени. Всяко възпроизвеждане, променяне, публикуване на част или цялото съдържание на този сайт без предварително писменно разрешение от Ars Medica.bg е забранено Сайтът е изработен от Ait-WebDesign.com
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!