Меню

Нашето тяло се нуждае от желязо, за да произвежда хемоглобин, съставката на червените кръвни клетки, която е отговорна за пренасянето на кислород до всички части на тялото. Когато нивото на желязо в кръвта се понижи, вие може да развиете желязодефицитна анемия.

По-честите причини за загуба на желязо са недобро хранене, наличие на кървене и някои медицински състояния като например болест на Крон или улцеративен колит. По-честите симптоми на анемията са бледи кожа и лигавици, лесна уморяемост и раздразнителност. Около 1г от всеки 10-20 грама желязо, които приемаме с храната всъщност се усвоява от организма и затова може да приложите някои трикове, за да успеете да усвоите по-големи количества от този жизненоважен минерал.

Увеличете приема на витамин С

Витамин С спомага за по-доброто усвояване на желязото в тънките черва. Този витамин се съдържа в по-големи количества в портокалите, папаята, ягодите и боровинките.

Увеличете животинските белтъци във вашето меню

Пилешкото, червеното месо и рибата са едни от най-добрите източници на желязо. Опитайте се да консумирате по-голямо количество телешко, агнешко или дреболии като черен дроб например, за да повишите количеството усвоявано желязо. Ако сте вегетарианци може да наблегнете на рибата като сьомга например, скариди и яйчен жълтък. Като заместител на месото може да консумирате тофу.

Яжте повече зелени листни зеленчуци

Зелените листни зеленчуци като например спанак, брюкселско зеле и някои варива, като леща и боб са богати на желязо. Приемът на по-големи количества от тези зеленчуци може да компенсира ниските нива на желязо в кръвта.

Ядки и пълнозърнести храни

Някои ядки като кашу и бадеми са богати на желязо и някои други хранителни вещества, но трябва да ги приемате в умерени количества, тъй като освен полезни хранителни вещества те съдържат и голямо количество мазнини. Пълнозърнестите храни и особено зърнените закуски обогатени с желязо са много добър източник на този елемент.

Приемайте добавки с желязо

Ако при вас се касае за желязодефицитна анемия може да се наложи освен да увеличите приема на храни с високо съдържание на желязо да започнете прием и на хранителни добавки, съдържащи този елемент. Препоръчително е преди да започнете приема на добавки да се опитате да повишите нивата на желязо чрез диета и ако резултатът не е достатъчно добър да се започне прием на добавки.

Внимавайте за храни, които намаляват усвояването на желязо от организма

Както има храни, които спомагат усвояването на желязото има и такива, които го влошават. Такива са някои напитки като кафе, чай и кола, тъй като те могат да свържат желязото в неразтворими комплекси и да влошат неговото усвояване.

Ако страдате от ниски нива на желязо е добре да следите неговите нива в кръвта на всеки 3-4 месеца. Посъветвайте се с вашия лекуващ лекар какви промени в начина си на живот и хранене може да направите.

  • ПОСЛЕДВАЙ НИ!

  • Съдържанието на този уеб сайт има само информативна цел и не може да замени консултацията с лекар. По въпроси, свързани с Вашето здраве винаги се съветвайте с личният си лекар или друг медицински специалист.
© 2006-2020 Ars Medica.bg Всички права запазени. Всяко възпроизвеждане, променяне, публикуване на част или цялото съдържание на този сайт без предварително писменно разрешение от Ars Medica.bg е забранено Сайтът е изработен от Ait-WebDesign.com
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!