Меню

Под костна плътност се разбира количеството минерали, които се съдържат в костите и които ги поддържат здрави и силни. Състоянието, при което костната плътност е на ниво по-ниско от нормалното е известно като остеопения.

Обикновено остеопенията не е съпроводена с някакви оплаквания или дискомфорт за пациентите. Но е много важно да намалите загубата на костна плътност, защото иначе може да се стигне до остеопороза – състояние, при което костите са много лесно чупливи.

Напредването на възрастта е една от главните причини за загуба на костна плътност. С възрастта костите започват да губят минерали и плътност. Някои други фактори също могат да допринесат за настъпването на остеопения, като хранителни разстройства, химиотерапия, случаи на остеопения в семейството, липса на физическа активност, тютюнопушене, женски пол.

Ако при вас са налице някои от рисковите фактори или просто искате да се предпазите от остеопения и съответно остеопороза има някои превантивни мерки, които може да предприемете. Ето и някои от тях:

Приемайте достатъчно калций

Калцият е един от най-важните минерали за нашите кости. Той е основната съставка на костите, затова е и толкова важен за тях. Ако в диетата ви не се съдържат достатъчно храни, богати на калций има повишен риск от остеопения.

Хората на възраст между 19 и 50 години трябва да приемат около 1000 мг калций дневно, а за жените дневната препоръчителна доза е дори 1200 мг. Ако искате да си набавите достатъчно калций консумирайте повече млечни продукти, зелени листни зеленчуци, сушени плодове.

Набавете си достатъчно протеини

Протеините са също много важни за здравината на костите. Те спомагат за тяхното изграждане, а и помагат за по-доброто усвояване на калций. Експертите препоръчват 25% от калориите, които приемате дневно да са именно от протеини, за да поддържате мускулите и костите си в добра форма. Добри източници на протеини са: месо и риба, ядки, млечни продукти, яйца, соя.

Витамин Д

Витамин Д е витаминът, който помага за усвояването на калций от костите. С тази своя функция той може да ви предпази от остеопения и остеопороза. За възрастни препоръчителната дневна доза витамин Д е 400 до 800 IU.

Най-лесно може да си набавите витамин Д, като прекарате 15-20 минути на слънце, защото той се синтезира в кожата под действието на слънчевата светлина. В някои храни също се съдържа този витамин, като например яйчен жълтък, морски риби.

Бъдете активни

Редовните физически упражнения са полезни за цялото тяло и костите не са изключение. Костите могат да се ремоделират под действието на физическите натоварвания. Както споменахме по-ранно единият от рисковите фактори за остеопения е именно заседналият начин на живот и липсата на движение.

За да поддържате тялото си във форма и костите си здрави се стремете почти всеки ден да тренирате поне по 30 минути. Изборът на физическо натоварване зависи от вас: разходки в парка, каране на колело, танцуване, планинарство.

Спрете цигарите

Тютюнопушенето е вредно за цялото тяло, включително и за костите. Никотинът и другите вредни съставки, които се съдържат в цигарите могат да попречат на доброто усвояване на калций от костите и така да се намали костната плътност.

Консумирайте по-малко кофеин

Кафето може да бъде полезно за тялото само когато се консумира в умерени количества. Ако обачете прекалите с този вид напитки има риск тялото ви да не усвоява добре калцият от храните, които консумирате и да увеличите своя риск от остеопения и остеопороза. Затова и съветът на експертите е да се внимава с кофеиновите напитки и те да бъдат заменени с други по-подходящи.

Прочетете за:
Остеопороза

  • ПОСЛЕДВАЙ НИ!

  • Съдържанието на този уеб сайт има само информативна цел и не може да замени консултацията с лекар. По въпроси, свързани с Вашето здраве винаги се съветвайте с личният си лекар или друг медицински специалист.
© 2006-2021 Ars Medica.bg Всички права запазени. Всяко възпроизвеждане, променяне, публикуване на част или цялото съдържание на този сайт без предварително писменно разрешение от Ars Medica.bg е забранено Сайтът е изработен от Ait-WebDesign.com
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!