Начало Превенция Првенция на херния – как да се предпазим от херния?

Првенция на херния – как да се предпазим от херния?

првенция на херния
првенция на херния

Херния възниква, когато тъкан или вътрешен орган премине през отвор или разкъсване в мускулна или съединителна тъкан. Хернията може да бъде вродена, но по-често е придобита, като лечението е оперативно.

За да се предпазим от херния, трябва да знаем какви са причините и рисковите фактори за появата й. Въпреки че при някои хернии причината за възникването им е неизвестна, повечето са причинени от повишено налягане в коремната кухина. Фактори, които повишават риска за поява на херния са например:

  • слабост на коремната стена
  • предишно хирургично лечение на херния или друга хирургична операция
  • бременност
  • затлъстяване
  • вдигане на тежки предмети
  • запек, диария
  • напъване при уриниране поради увеличена простата
  • хронична кашлица.

Има различни видове хернии, като най-честите са:

Как да се предпазим от херния?

Вродените дефекти, които правят хората податливи на ингвинална или пъпна херния, не може да бъдат предотвратени. Има обаче някои предпазни мерки, които спомагат за превенция на придобитите хернии, които са най-често срещаните. Мерки за предпазване от херния са например:

Поддържане на нормално телесно тегло

Ако сте с наднормено тегло или затлъстяване, то излишните телесни мазнини оказват постоянен натиск върху коремната стена. Отслабването ще намали риска от развитие на херния.

Ако вече имате херния и се нуждаете от операция, нормализирането на телесното тегло със сигурност ще намали риска от рецидив на хернията.

Поддържане на добра форма чрез редовни упражнения

Физическата активност спомага за предотвратяване появата на херния, но има упражнения, които могат да окажат твърде голям натиск върху корема и не се препоръчват.

Упражнения, които са подходящи за превенция на херния са: плуване, бягане, колоездене, йога, пилатес. Упражненията, които трябва да се избягват, включват скачане, клекове, вдигане на тежести. Резките движения също трябва да се избягват, тъй като могат да доведат до разкъсване на мускули. Интензивните тренировки, при които има много високо ниво на натоварване, също могат да увеличат риска от херния.

Превенция на запек

Запекът може да бъде причина за поява на херния, така че неговата превенция е важна. Богатата на фибри диета спомага за редовната дефекация. Храни, които е добре да включите в диетата си са: плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки, бобови храни. Освен това добрата хидратация е от съществено значение за предотвратяване на запек.

Внимателно вдигане на тежки предмети

При вдигане на тежки предмети се повишава значително вътрекоремното налягане и се оказва натиск върху коремната стена. За да се предпазите от херния е най-добре да избягвате вдигането на тежки предмети. Ако обаче това се налага, е добре да заемете правилна поза. Ето какво трябва да имате предвид при повдигане на тежести:

  • дръжте гърба си изправен, а коремните мускули стегнати
  • застанете с раздалечени крака на ширината на раменете
  • свийте коленете си и използвайте мускулите на краката си, а не само на гърба.

Спиране на тютюнопушенето

Тютюнопушенето може да причини хронична кашлица (тютюнджийска кашлица), която да допринесе за развитието на херния.

Прочетете за:
Ингвинална херния
Феморална херния