Начало Превенция Какво може да обостри синдрома на раздразненото черво?

Какво може да обостри синдрома на раздразненото черво?

синдрома на раздразненото черво
синдрома на раздразненото черво

Ако страдате от синдрома на раздразненото черво най-вероятно вече сте забелязали, че определени фактори могат да предизвикат симптоми, като например подуване на стомаха, крампи и стомашни болки, повишено газообразуване, диария или запек. Такива отключващи фактори са например стрес, определени храни, тютюнопушене, хормонален дисбаланс. По-долу ще разгледаме и най-честите отключващи фактори и причините, които се крият зад това.

Някои храни

Все още не е напълно изяснено как някои храни отключват симптоми на синдром на раздразненото черво, но според някои изследователи това може да се дължи на хранителна непоносимост. Най-често пациентите съобщават за обостряне на симптомите след консумация на следните хранителни продукти:

  • млечни продукти, особено тези с високо съдържание на лактоза
  • пшеница
  • цитрусови плодове
  • зеленолистни зеленчуци
  • бобови храни
  • червено вино
  • газирани напитки.

Старайте се да се храните умерено и балансирано и да не прекалявате с количествата. Освен това е важно да пиете достатъчно течности, най-добре това да е основно вода.

Фруктоза

Повечето хора си мислят, че само фруктозата, която се съдържа в подсладените напитки и храните с високо съдържание на консерванти е вредна. Истината е, че фруктоза се съдържа и в редица свежи плодове и зеленчуци, като ябълки, банани, броколи, зеле. Ако имате подуване на стомаха и повишено газообразуване, то те може да се дължат именно на изброените по-горе здравословни храни.

За да се предпазите от лошо храносмилане, дължащо се на фруктоза съветът е да избягвате храни с високо съдържание на консерванти и фруктоза и напитки, съдържащи царевичен фруктозен сироп. Другата препоръка е да ограничите консумацията на свежи плодове и зеленчуци до половин порция на хранене.

Хормонални промени

При жените рискът от синдром на раздразненото черво е два пъти по-голям, което може да е индикатор, че хормоните и техните изменения също могат да оказват влияние. Повечето жени съобщават, че симптомите на синдромът на раздразненото черво при тях се влошават около менструация. Приемът на естроген при хормонално заместителна терапия е също познат отключващ фактор за синдром на раздразненото черво.

Кофеин

Много от нас прекаляват с кофеина ежедневно. Прекалената консумация на кофеин може да предизвика стомашни крампи и влошено храносмилане. Според експертите максималната дневна доза кофеин трябва да бъдат три чаши кафе или чай, съдържащи тази ободряваща съставка.

Алкохол

Освен с кофеина трябва да внимавате и с алкохолните напитки, ако страдате от синдром на раздразненото черво. За алкохола се знае от години, че дразни храносмилателния тракт. Това не означава, че напълно трябва да изключите консумацията му, но е най-добре да пиете по-рядко и да не прекалявате с количествата в никакъв случай.

Стрес и тревожност

Много от хората, страдащи от синдром на раздразненото черво съобщават, че симптомите им се обострят, когато са подложени на стрес. Психолозите все още се опитват да изяснят каква е връзка между психологичното състояние, в което се намира пациента и чревната функция. Освен това самият синдром на раздразненото черво може да причини дискомфорт на пациентите, което да доведе до тревожност или депресия.