Начало Секс и здраве Посткоитална дисфория – как да се справите с нея?

Посткоитална дисфория – как да се справите с нея?

посткоитална депресия
посткоитална депресия

Сексът е преживяване, което в повечето случаи е свързано с приятни емоции. За някои хора обаче, той може да доведе и до необяснимо чувство на тъга и тревожност. Това състояние е известно като посткоитална дисфория.

Какво представлява посткоиталната дисфория?

Под посткоитална дисфория се разбира изпитването на негативни емоции, като тъга, чувство на изолация или тревожност след иначе задоволителен сексуален контакт. Важно е да се отбележи, че тези неприятни емоции, които изпитва човек след секс не са свързани със самия сексуален акт, който в тези случаи е бил по взаимно съгласие, може да е бил последван от оргазъм. Посткоитална дисфория може да се наблюдава както при хора, които са в сериозна връзка с някого и са в добри отношения с партньора си, така и в ситуация на първи сексуален контакт с нов партньор.

Все още не е напълно ясна причината за това състояние, но болшинството от експертите смятат, че се дължи на дефект в реакцията на мозъка към субстанциите, които се отделят в тялото по време на секс, както и на изкривяване на представата ни за секса и сексуаността.

Ето и някои от причините, които могат да се крият зад посткоиталната дисфория:

  • хормонални промени – една от причините би могла да бъде изменение в количествто на хормоните, които се отделят в тялото при секс. По време на сексуалния контакт в тялото се освобождават хормони като допамин, окситоцин, ендорфини, които карат хората да се чувстват щастливи. Внезапното им понижаване след секс може да доведе до изпитване на неприятни емоции.
  • социална изолация – някои хора израстват в среда, в която сексът се приема за нещо срамно и именно на тези втълпени още от детството вярвания може да се дължи чувството на срам или тъга след сексуален контакт.

Как да се справите?

Както с всичко в една връзка и при този проблем най-важното е комуникацията с партньора. Споделете как се чувствате и поговорете. Не е нужно да криете тези емоции в себе си и да се срамувате.

Ако досега не сте пробвали да си водите дневник, сега може би е подходящ момент да започнете. Писменото изразяване на емоциите, които изпитвате след секс може да ви помогне да откриете каква е причината за тях на първо място.

Посткоиталната дисфория е по-често срещана при жените, затова и някои експерти ги съветват да следят менструалния си цикъл. Защото тези негативни емоции, които могат да съпъстват сексуалния контакт са по-чести малко преди или по време на менструация, когато настъпват и някои хормонални промени, които могат да обяснят състоянието.