Начало Отслабване Подкожна мазнина – как да я намалите?

Подкожна мазнина – как да я намалите?

подкожна мазнина
подкожна мазнина

Подкожната мазнина е част от най-вътрешния слой на кожата – хиподермата. Този слой се намира между дермата и подкожните фасции. Състои се от колагенови и еластични влакна, нерви, кръвоносни и лимфни съдове. В пространствата между влакната се намират мастни клетки (липоцити, адипоцити), групирани в делчета (lobuli adiposi). Липоцитите съдържат голямо количество липиди, главно триглицериди.

Подкожната мазнина е един от двата вида мастна тъкан. Другият вид е висцералната мастна тъкан, която се намира около органите, особено тези в коремната кухина.

Подкожният слой има различна дебелина в различните области на тялото, например в коремната област може да достигне 3 см, а на други места, като клепачите липсва напълно.

Подкожната мастна тъкан има следните основни функции:  

  • топлоизолация – помага за поддържане на телесната температура
  • защитна функция – предпазва мускулите и костите от удари
  • енергиен резерв, който се мобилизира при гладуване – съхранява енергия под формата на липиди
  • произвежда хормони – мастната тъкан произвежда лептин, който помага за контролиране на чувството на глад и ситост, и естроген.

Наличието на твърде много подкожни и висцерални мазнини обаче повишава риска от редица здравословни проблеми, като сърдечно-съдови заболявания, високо кръвно налягане, захарен диабет тип 2, инсулинова резистентност, сънна апнея, стеатоза на черния дроб и др.

Колко подкожни мазнини имате зависи от редица фактори, например: генетични фактори, физическа активност, начин на хранене, възраст, инсулинова резистентност, хормонален баланс (напр. при повишен кортизал подкожната мазнина се увеличава).

Подкожната мазнина може да измерите сами чрез калипер. Това е инструмент, чрез който се захващат кожни гънки в различни области на тялото (корема, бедрото, мишницата) и се измерва дебелината им в милиметри. Получените резултати се сравняват в специални таблици, съобразени с възрастта и пола.

Друг начин да определите дали имате излишни мазнини е да измерите размера на талията си. Предполага се, че мъжете с размер на талията над 100 см и жените с размер на талията над 88 см имат по-висок риск от здравословни проблеми.

Как да намалите подкожната мастна тъкан?

Двата основни метода за премахване на излишните подкожни мазнини са:

  • диета

Основният принцип за загуба на подкожни мазнини чрез диета е да консумирате по-малко калории, отколкото изгаряте. Диетата трябва да съдържа протеини (риба, птиче месо) и да е с ниско съдържание на захар, сол, наситени мазнини.

  • физическа активност

За да се отървете от натрупаните подкожни мазнини, трябва да изгаряте енергия под формата на калории. За тази цел е необходимо е да повишите физическата си активност. Особено подходящи са аеробните упражнения и кардио.

Пълноценният сън и избягването на стреса също са от съществено значение за поддържане на здравословно телесно тегло.