Меню

Изпъкналото кокалче на палеца на крака се нарича бунион или халукс валгус (hallux valgus). Представлява деформация на първата метатарзофалангеална става, при която палецът на ходилото се извива навън към другите пръсти, като може да застане под  тях. Появява се болезнена подутина в основата на палеца поради изпъкване на главичката на първата метатарзална кост. За появата на подутината може да допренесе и развитието на екзостоза (костен израстък) на първата метатарзална кост, както и възпалението на намиращата се там бурса – серозна торбичка, която намалява триенето между костите, сухожилията и другите тъкани.

Деформацията се среща най-често при жени на средна възраст. Нейното появяване се свързва с носене на неудобни, тесни обувки. Рядко се касае за наследственост или артрит, подагра.

Заболяването прогресира бавно. Налице е болка при ходене, зачервена кожа над подутината, поява на мазоли.

Как да се предпазим от развитието на бунион или от влошаването му?

Има някои лесни стъпки, които може да предприемете, за да предотвратите развитието на халукс валгус. Превенцията е най-доброто решение и ако забалежите признаци на формиране на бунион е необходимо незабавно да предприемете действия.

Ето няколко съвета как да се предпазите или да спрете развитието на бунион:

  • Носете удобни обувки

Най-лесният начин за превенция на изпъкналото кокалче е да носите удобни обувки. Избирайте обувки, които не са тесни и не притискат пръстите ви.

  • Избягвайте ходенето на високи токчета – физиологични обувки са тези, които имат ток 4 см.
  • Ходете по-често боси

Ходенето бос подобрява баланса на тежестта. Походката е естествена и тежестта се пренася върху „възглавничките“ в основата на пръстите на краката. Сухожилията и лигаментите се укрепват и се предотвратява формирането на деформацията.

  • Носете ортопедични стелки за повдигане на напречния свод на ходилото
  • Използвайте сепаратори, които раздалечават палеца и втория пръст
  • Шини (ортези) за халукс валгус

Има различни видове шини, които спомагат за поддържането на правилната позиция на палеца, намаляват напрежението и болката.

  • Упражнения за краката

Когато деформацията е в начален стадий нейното прогресиране може да се забави чрез специални упражнения. Препоръчват се например: сгъване и разгъване на пръстите на краката, стречинг на палеца, сгъване на палеца срещу съпротивление.

  • Поддържайте нормално телесно тегло

Хората с наднормено тегло често имат проблеми с ходилата си. При тях по-често се наблюдава плоско стъпало, което е рисков фактор за халукс валгус. Това е още една причина да поддържате нормално телесно тегло.

  • За облекчаване на болката се препоръчва локално приложение на лед, на обезболяващи средства – нестероидни противовъзпалителни средства
  • ПОСЛЕДВАЙ НИ!

  • Съдържанието на този уеб сайт има само информативна цел и не може да замени консултацията с лекар. По въпроси, свързани с Вашето здраве винаги се съветвайте с личният си лекар или друг медицински специалист.
© 2006-2021 Ars Medica.bg Всички права запазени. Всяко възпроизвеждане, променяне, публикуване на част или цялото съдържание на този сайт без предварително писменно разрешение от Ars Medica.bg е забранено Сайтът е изработен от Ait-WebDesign.com
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!